Rally – en svensk favorit
Rallytävlingar kom igång på allvar under 1950-talet då Sverige på den tiden var det land som hade de allra bästa förutsättningarna för att arrangera bilrallytävlingar. Bilindustrin hade också lärt sig att rallysporten var en utmärkt väg att kunna göra reklam för sitt bilmärke samtidigt som man fick möjlighet att testa bilarna under tuffast möjliga förhållanden.
Den stora rallytävlingen i Sverige heter Svenska Rallyt. Den ingår fortfarande i rally VM och är – liksom Jyväskylärallyt i Finland – framför allt inriktad på att förare och bilar ska få tävla under maximalt vintriga förhållanden med kyla, is och snö. Helst ska det vara höga snövallar som bilarna studsar ur om de skulle råka tappa riktningen i någon snäv kurva.
VM i rally kördes officiellt första gången 1979 med den svenske föraren Björn Waldegård i en Fiat Lancia som korades till världsmästare. Redan innan det hade man dock kört hela rallysäsonger utan titeln världsmästerskap.
Sveriges allra första rallystjärna – och kanske den mest populäre genom alla tider – var Erik Carlsson ”På taket”. Erik Carlsson var en jättestor karl som körde en pytteliten Saab och slog alla andra. Det var förmodligen den kombinationen som gjorde ett oefterhärmligt intryck på svenska folket och som skapade hans popularitet.